تبلیغات
چلچراغ هدایت - مطالب آذر 1394
 امام حسن عسكرى علیه السلام: بنى امیّه و بنى عباس به دو دلیل به قتل و كشتار ما پرداختند.
یكى این كه: آنها خود مى دانستند كه خلافت، حقّ آنان نیست، لذا مى‌ترسیدند كه ما ادعاى خلافت كنیم و خلافت در جایگاه [اصلى ]خود استقرار یابد. 
دوم این كه: آنها، از طریق اخبار متواتر فهمیده بودند كه حكومت جباران و ستمگران به دست قائم ما نابود خواهد شد و از طرفى در این كه آنان از جباران و ستمگران هستند، شكّ نداشتند. از این رو،در كشتار اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله و نابود كردن نسل او كوشیدند تا بلكه با این كار، مانع تولد قائم عجل اللّه تعالى فرجه شوند یا او را به قتل رسانده باشند. 
اما خداوند نخواست كه قضیّه او [قائم] حتى براى یك نفر از ایشان (خلفاى اموى و عباسى) معلوم شود تا آن گاه كه نور خویش را كامل گرداند، هرچند كافران خوش نداشته باشند.

متن حدیث: 

الإمام العسكریّ علیه السلام : قَد وَضَعَ بَنو اُمَیَّةَ وبَنُو العَبّاسِ سُیوفَهُم عَلَینا لِعِلَّتَینِ ، إحداهُما: أنَّهُم كانوا یَعلَمونَ أنَّهُ لَیسَ لَهُم فِی الخِلافَةِ حَقٌّ ، فَیَخافونَ مِنِ ادِّعائِنا إیّاها وتَستَقِرُّ فی مَركَزِها . وثانیهِما : أنَّهُم قَد وَقَفوا مِنَ الأَخبارِ المُتَواتِرَةِ عَلى أنَّ زَوالَ مُلكِ الجَبابِرَةِ وَالظَّلَمَةِ عَلى یَدِ القائِمِ مِنّا ، وكانوا لا یَشُكّونَ أنَّهُم مِنَ الجَبابِرَةِ وَالظَّلَمَةِ، فَسَعَوا فی قَتلِ أهلِ بَیتِ رَسولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله وإبادَةِ نَسلِهِ ، طَمَعًا مِنهُم فِی الوُصولِ إلى مَنعِ تَوَلُّدِ القائِمِ عَجَّلَ اللّه ُ فَرَجَهُ ، أو قَتلِهِ ، فَأَبَى اللّه ُ أن یَكشِفَ أمرَهُ لِواحِدٍ مِنهُم ، إلاّ أن یُتِمَّ نورَهُ ولَو كَرِهَ الكافِرونَ.



«إثبات الهداة، جلد 3، صفحه 570»



طبقه بندی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام،

تاریخ : یکشنبه 29 آذر 1394 | 04:09 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات
امام محمد باقر علیه‌السلام نقل کرده‌اند که پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود: به راستى جبرئیل آیینه‌اى برایم آورد که در وسط آن نقطه‌ سیاهی بود. پس گفتم: اى جبرئیل! این چیست؟
گفت: این جمعه است. گفتم: جمعه چیست؟ گفت: براى شما در آن خیر و برکت فراوان است. گفتم: خیر فراوان چیست؟ فرمود: روز جمعه عید براى تو و امتت تا روز قیامت خواهد بود. ...».

متن حدیث:

اِنَّ جَبْرئیل أَتانى بِمرْآةٍ فى وَسَطِها کالنّکَتةِ السَّوداء ، فَقُلْتُ لَهُ: یا جَبرئیلُ ما هذِهِ؟ قال: هذِهِ الجمعَةُ، قال: قُلْتُ  وَ ما الجُمُعَةُ؟ قالَ: لَکُمْ فیها خَیرٌ کثیرٌ ، قال: قُلْتُ و ما الخَیرُ الکثیرُ؟ قال: تکونَ لَکَ عیِداً و لِاُمَتِّکَ مِن بَعدکَ الى یَوم القیامةِ. ...


«مستدرک الوسائل، ج6، ص58»



طبقه بندی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام،

تاریخ : جمعه 27 آذر 1394 | 06:40 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات
امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام فرمودند:... شما را به یاد مرگ و غفلت نكردن از آن سفارش كنم.

و چگونه از چیزی غفلت كنید كه از شما غفلت نكند، و به كسی طمع ورزید كه مهلتتان ندهد پس مردگانی كه به چشم دیده‌‏اید برای موعظه كافی است.
آنان كه به گورهاشان برده شدند نه به دلخواه، و در آنجا فرود آمدند نه به اختیار، گویی اصلًا در دنیا نبوده‌‏اند و آخرت هماره خانه آنان بوده است. 
از خانه‏‌هاشان كه در آن می‏‌زیستند به وحشت آمدند و در گورها كه از آن وحشت داشتند خانه كردند، و به دنیایی كه وانهادند و از دست دادند سرگرم بودند، و آخرتی را كه به آن وارد شدند تباه ساختند.
دیگر نه كارهای ناشایسته خود را تغییر توانند داد و نه توان دارند كردارهای شایسته را زیاد كنند.
آنان به دنیا انس گرفته بودند ولی آنها را فریفت، و بدان اعتماد كردند امّا آنها را به خاك مرگ در انداخت. 
پس بشتابید و پیش تازید -رحمت خدا بر شما- به سوی خانه‌‏هاتان كه مأمور به آبادی آنید و باید بدان روی آورید و به سوی آن فراخوانده شده‌‏اید.

و نعمتهای الهی را كه بر شمایان فرو باریده است با صبر و استقامت بر فرمانبری از او كامل كنید و از نافرمانی او بپرهیزید، كه فردا نزدیك است. چه سریع گذرد ساعتها در روز، و روزها در ماه، و ماهها در سال، و سالها در عمر. 


متن حدیث: 

 و من خطبة له علیه السلام: أُوصِیكُمْ- أَیُّهَا النَّاسُ- بِتَقْوَى اللَّهِ وَ كَثْرَةِ حَمْدِهِ عَلَى آلَائِهِ إِلَیْكُمْ وَ نَعْمَائِهِ عَلَیْكُمْ وَ بَلَائِهِ لَدَیْكُمْ فَكَمْ خَصَّكُمْ بِنِعْمَةٍ وَ تَدَارَكَكُمْ بِرَحْمَةٍ أَعْوَرْتُمْ لَهُ فَسَتَرَكُمْ وَ تَعَرَّضْتُمْ لِأَخْذِهِ فَأَمْهَلَكُمْ وَ أُوصِیكُمْ بِذِكْرِ الْمَوْتِ وَ إِقْلَالِ الْغَفْلَةِ عَنْهُ وَ كَیْفَ غَفْلَتُكُمْ عَمَّا لَیْسَ یُغْفِلُكُمْ وَ طَمَعُكُمْ فِیمَنْ لَیْسَ یُمْهِلُكُمْ‏ فَكَفَى وَاعِظاً بِمَوْتَى عَایَنْتُمُوهُمْ حُمِلُوا إِلَى قُبُورِهِمْ غَیْرَ رَاكِبینَ وَ أُنْزِلُوا فِیهَا غَیْرَ نَازِلِینَ كَأَنَّهُمْ لَمْ یَكُونُوا لِلدُّنْیَا عُمَّاراً وَ كَأَنَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ لَهُمْ دَاراً أَوْحَشُوا مَا كَانُوا یُوطِنُونَ وَ أَوْطَنُوا مَا كَانُوا یُوحِشُونَ وَ اشْتَغَلُوا بِمَا فَارَقُوا وَ أَضَاعُوا مَا إِلَیْهِ انْتَقَلُوا لَا عَنْ قَبِیحٍ یَسْتَطِیعُونَ انْتِقَالًا وَ لَا فِی حَسَنٍ یَسْتَطِیعُونَ ازْدِیَاداً أَنِسُوا بِالدُّنْیَا فَغَرَّتْهُمْ وَ وَثِقُوا بِهَا فَصَرَعَتْهُمْ فَسَابِقُوا- رَحِمَكُمُ اللَّهُ- إِلَى مَنَازِلِكُمُ الَّتِی أُمِرْتُمْ أَنْ تَعْمُرُوهَا وَ الَّتِی رَغِبْتُمْ فِیهَا وَ دُعِیتُمْ إِلَیْهَا وَ اسْتَتِمُّوا نِعَمَ اللَّهِ عَلَیْكُمْ بِالصَّبْرِ عَلَى طَاعَتِهِ وَ الْمُجَانَبَةِ لِمَعْصِیَتِهِ فَإِنَّ غَداً مِنَ الْیَوْمِ قَرِیبٌ مَا أَسْرَعَ السَّاعَاتِ فِی الْیَوْمِ وَ أَسْرَعَ الْأَیَّامَ فِی الشَّهْرِ وَ أَسْرَعَ الشُّهُورَ فِی السَّنَةِ وَ أَسْرَعَ السِّنِینَ فِی الْعُمُرِ.


«نهج البلاغه؛ خطبه230»



طبقه بندی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام،

تاریخ : پنجشنبه 26 آذر 1394 | 08:18 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات
 امام رضا علیه السلام فرمودند: تواضع درجاتى دارد: یكى از آنها این است كه انسان اندازه خود را بشناسد و با طیب خاطر خود را در آن جایگاه قرار دهد، دوست داشته باشد با مردم همان گونه رفتار كندكه انتظار دارد با او رفتار كنند، اگر بدى دید آن را با خوبى جواب دهد، خشم خود را فروخورد و از مردم درگذرد، و خداوند نیكوكاران را دوست دارد. 

متن حدیث: 

امام رضا علیه السلام : اَلتَّواضُعُ دَرَجاتٌ: مِنْها أَنْ یَعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَیُنْزِلَها مَنْزِلَتَهابِقَلْبٍ سَلیمٍ، لایُحِبُّ أَنْ یَأْتىَ إِلى أَحَدٍ إِلاّ مِثْلَ مایُؤْتى إِلَیْهِ، إِنْ رَأى سَیِّئَةً دَرَأَهابِالْحَسَنَةِ، كاظِمُ الْغَیْظِ عافٍ عَنِ النّاسِ، وَاللّه ُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ؛


"اصول کافی، جلد2، صفحه 124"



طبقه بندی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام،

تاریخ : دوشنبه 23 آذر 1394 | 02:05 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات
تاریخ : جمعه 20 آذر 1394 | 10:23 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات
 شیخ مفید در کتاب خویش، پیام جامع، آموزنده و جالبی را از امام رضا علیه‌السلام آورده است. امام(ع) این پیام را به وسیله حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) فرستاده‌اند.

متن پیام این است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند.
و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان.
و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست.
دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.

به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. 
جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم.

متن حدیث:

بسم الله الرحمن الرحیم
یا عبدالعظیم!
أبلغْ عنّی أولیائی السلامَ وقل لهم: أن لا یجعلوا للشیطان على أنفسهم سبیلاً، ومُرْهم بالصدق فی الحدیث وأداء الأمانة، ومُرْهم بالسکوت وترک الجدال فیما لا یَعْنیهم، وإقبالِ بعضهم على بعض والمُزاوَرة، فإنّ ذلک قربة إلیّ. ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضاً، فإنّی آلیتُ على نفسی أنّه مَن فعل ذلک وأسخط ولیّاً من أولیائی دعوتُ الله لِیعذّبه فی الدنیا أشدّ العذاب، وکان فی الآخرة من الخاسرین. وعرِّفْهم أنّ الله قد غفر لمحسنهم، وتجاوز عن مسیئهم، إلاّ مَن أشرک به أو آذى ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لا یغفر له حتّى یرجع عنه، فإنْ رجع وإلاّ نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، وخرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، وأعوذ بالله من ذلک.



« الاختصاص، شیخ مفید، صفحه 241 »



طبقه بندی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام،

تاریخ : جمعه 20 آذر 1394 | 10:15 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات



طبقه بندی: ایام الله،

تاریخ : چهارشنبه 18 آذر 1394 | 09:51 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات



طبقه بندی: ایام الله،

تاریخ : چهارشنبه 18 آذر 1394 | 09:50 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات
امام جعفر صادق علیه‌السلام: پنج چیز است كه هر كس یكى از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگى‌اش كمبود دارد و عقلش زائل می‌شود و دل مشغول است: اول، تندرستى، دوم امنیت، سوم روزى فراوان، چهارم همراهِ همرأى.
راوى پرسید: همراهِ همرأى كیست؟ امام فرمودند: همسر و فرزند وهمنشین خوب.
و پنجم كه در برگیرنده همه اینهاست، رفاه و آسایش است.

متن حدیث: 

 امام صادق علیه السلام : خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَـقَـدَ واحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ یَزَلْ ناقِصَ العَیْشِ زائِلَالْعَقْلِ مَشْغولَ الْقَلْبِ، فَاَوَّلُّها: صِحَّةُ البَدَنِ وَ الثّانیَةُ: اَلاَْمْنُ وَ الثّالِثَةُ: اَلسَّعَةُ فِى الرِّزْقِ، وَ الرّابِعَةُ: اَلاَْنیسُ الْمُوافِقُ (قال الراوى:) قُلْتُ: و مَا الاَْنیسُ الْمُوافِقُ؟ قال: اَلزَّوجَةُالصّالِحَةُ، وَ الوَلَدُ الصّالِحُ، وَ الْخَلیطُ الصّالِحُ وَ الخامِسَةُ: وَ هِىَ تَجْمَعُ هذِه الْخِصالَ:الدَّعَةُ؛



«خصال شیخ صدوق، صفحه 284»



طبقه بندی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام،

تاریخ : دوشنبه 16 آذر 1394 | 06:04 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات
امام حسن مجتبی علیه السلام: در تفسیر آیه شریفه «وقفوهم انهم مسئولون» فرموده‌اند: به تحقیق «روز قیامت» هیچ بنده‌ای قدم از قدم بر نمی‌دارد مگر اینکه نسبت به چهار چیز موردبازجوئی و پرسش قرار می‌گیرد:

- از جوانی‌اش که در چه راهی مصرف نموده.

- از عمرش که در چه کاری آنرا بکار گرفته.

-  از ثروتش که چگونه جمع و در چه راهی مصرف نموده.

- و از دوستی ما اهلبیت و خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.

متن حدیث: 

قال علیه السلام: انه قال فی تفسیر قوله «وقفوهم انهم مسئولون  انه لا یجاوز قدما عبد حتی یسئل عن اربع: عن شبابه فیما ابلاه و عمره فیما افناه، و عن ماله من این جمعه،و فیما انفقه، و عن حبنا اهل البیت.



«بحارالانوار، ج 44، ص 13-12»



طبقه بندی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام،

تاریخ : یکشنبه 15 آذر 1394 | 01:37 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات
امام حسین علیه‌السلام: در بیان آنچه هنگام ظهور امام زمان علیه‌السلام رخ مى‌دهد: بركت از آسمان به سوى زمین فرو مى‌ریزد، تا آن جا كه درخت از میوه فراوانى كه خداوند در آن مى‌افزاید، مى‌شكند. (مردم) میوه زمستان را در تابستان و میوه تابستان را در زمستان مى‌خورند و این معناى سخن خداوند است كه: "و اگر مردمِ آبادى‌ها ایمان مى‌آوردند و تقوا پیشه مى‌كردند، بركت‌ها را  از آسمان و زمین به روى آنان مى‌گشودیم، لیكن تكذیب كردند"

متن حدیث: 

امام حسین علیه‌السلام ـ فى بَیانِ ما یَحْدُثُ فى زَمَنِ ظُهورِ الاِْمامِ الْحُجَّةِ علیه السلام ـ : وَ لَتَنْزِلَنَّا الْبَرَكَةُ مِنَ السَّماءِ اِلَى الاَْرْضِ حَتّى اِنَّ الشَّجَرَةَ لَتَقْصِفُ مِمّا یَزیدُ اللّه ُ فیها مِنَ الثَّمَرَةِ وَ لَتُؤْكَلُ ثَمَرةُ الشِّتاءِ فِى الصَّیْفِ وَ ثَمَرَةُ الصَّیْفِ فِى الشِّتاءِ وَ ذلِكَ قَوْلُهُ تعالى: «وَلَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرى آمَنوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الاَْرْضِ وَلكِن كَذَّبُوا»؛



«مختصر بصائر الدرجات، صفحه 51»



طبقه بندی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام،

تاریخ : شنبه 14 آذر 1394 | 06:17 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات

به روایت سید بن طاوس و دیگران متن خطبه به شرح زیر است: 
الحمد للَّه رب العالمین و صلّى اللَّه على رسوله و آله اجمعین. خدا راست می‌گوید كه فرموده است: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ.» (روم / 10) (آن گاه فرجام كسانى كه بدى كردند [بسى‏] بدتر بود، [چرا] كه آیات خدا را تكذیب كردند و آنها را به ریشخند مى‏گرفتند.)اى یزید! تو گمان كردى چون راههای زمین و افق‏هاى آسمان را بر ما بسته‏اى و ما نظیر اسیران سوق داده می‌شویم، ما نزد خدا خوار هستیم و تو نزد او گرامى خواهى بود و این موضوع نشان می‌دهد كه تو نزد خدا اهمیت دارى؟ لذا با حالت بزرگ منشى به اطراف خود نظر می‌كنى و فوق العاده مسرورى از این که دنیا به تو رو كرده، امور تو منظم و مرتب شده و مقام سلطنت ما براى تو با صفا شده؟ آرام باش! آرام باش! آیا قول خداى سبحان را فراموش كرده اى كه می‌فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ، إِنَّما نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ‏.» (آل عمران / 178) (و البته نباید كسانى كه كافر شده‏اند تصور كنند این که به ایشان مهلت مى‏ دهیم براى آنان نیكوست ما فقط به ایشان مهلت مى‏ دهیم تا بر گناه [خود] بیفزایند، و [آن گاه‏] عذابى خفت‏ آور خواهند داشت.)
 سپس فرمود: اى پسر آزادشدگان‏! آیا از عدالت تو است كه زنان و كنیزان خود را پشت پرده جاى دهى و دختران پیامبر اسلام را به اسیرى ببرى و سوق دهى؟ تو چادرهاى ایشان را برداشتى؛ صورت‌هاى آنان را باز نمودى؛ دشمنان ایشان را با ذلت و خوارى شهر به شهر می‌برند و مردم به تماشاى آنان می‌آیند؛ اشخاص از نزدیك و دور، ناكس و شریف متوجه صورت ایشان می‌شوند؛ از مردان دوست و یاوری با آنان نیست؛ احدى از طرفداران آنان نیست كه از آنان دفاع نماید. چگونه می‌توان چشم امید به كسى داشت كه جگرهاى مردان با ذكاوت را از دهان خود خارج نمود و گوشت وى از خون شهیدان روییده باشد؟ چگونه از بغض ما اهل بیت خوددارى می‌كند كسى كه با چشم دشمنى و طعنه زدن و كینه و ستیزه به ما نگاه می كند؟ سپس بدون این که این سخن را گناه و عمل بزرگى بدانى، می‌گویی: 
پس براى این عملى كه من انجام دادم اظهار فرح و خوشحالى می‌كردند و مى‏ گفتند: اى یزید دستت بریده و شل مباد!

                                      متن خطبه علی گونه زینب(س) در برابر یزید در شام  

تو می‌كوشى كه در حضور اهل مجلس خود چوب به دندان‌هاى ابى عبداللَّه كه بزرگ جوانان اهل بهشت است بزنى، چرا تو یك چنین شعرى را نخوانى در صورتى كه‏ نیشتر به دمل زدى و رگ و ریشه ما را قطع نمودى! تو این عمل را به وسیله ریختن خون ذریه حضرت محمّد ـ صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ـ و ستارگان زمین كه از آل عبدالمطلب می‌باشند انجام دادى. اكنون بزرگان و گذشتگان خود را صدا می‌زنى. طولى نمی‌كشد كه تو نیز در جایگاه آنان وارد خواهى شد. در آن موقع حتما دوست خواهى داشت كه كاش شل و لال بودى و آنچه را كه گفته بودى نمی‌گفتى و این اعمالى را كه انجام داده‏اى، انجام نمی‌دادى.
پروردگارا! تو حق ما را بگیر! بار خدایا! تو از افرادى كه در حق ما ظلم كردند انتقام بكش! غضب خود را بر آن اشخاصى كه خون ما را ریختند و یاوران ما را كشتند نصیب فرما.
اى یزید! به خدا قسم تو نبریدى مگر پوست خود را؛ قطع نكردى مگر گوشت خویشتن را. به زودى در حالى بر پیغمبر خدا وارد می‌شوى كه متحمل ریختن خون ذریه او شده باشى و نسبت به عترت و پاره بدن آن حضرت هتك حرمت كردى. خداى توانا پراكندگى آنان را به اجتماع مبدل می‌كند و حق ایشان را خواهد گرفت.
 اى یزید! «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون‏.» (آل عمران / 169)(هرگز گمان نكنى آن افرادى كه در راه خدا كشته شدند نظیر مردگان باشند، بلكه زنده ‏اند؛ نزد پروردگار خود رزق داده می‌شوند.) اى یزید! براى تو همین كافى كه خدا بر تو حاكم و حضرت محمد خصم تو باشد و جبرئیل ما را یاورى نماید. آن افرادى كه دستیار تو شدند و تو را بر گردن مسلمانان مسلط كردند، به زودى خواهید دانست كه كدام یك از شما داراى بدترین مكان و ضعیف‌ترین لشكر خواهید بود.
گرچه با تو سخن گفتن موجب بلا و محنت من مى‏شود، ولى در عین حال من قدر و قابلیت تو را كوچك می‌شمارم و سركوبى و توبیخ تو را بزرگ و لازم می‌دانم. ولى چه باید كرد كه چشم‏ها گریان و سینه و جگرها سوخته است! آگاه‏ باش: العجب كل العجب كه حزب شیطان و آزادشدگان، حزب خدا را كه نجیب بودند كشتند! این دست‏ها است كه از خون ما و این دهان‌ها است كه از گوشت ما تغذى می‌نمایند! آن جثه ‏هاى پاكیزه است كه گرگ‌هاى بیابانى آنها را به نوبت زیارت می‌كنند و بچه هاى كفتارها آنها را به خاك می‌مالند. گرچه تو ما را از راه ظلم به غنیمت گرفتى، ولى طولى نمی‌كشد در آن موقعى كه جز آنچه را که پیش فرستاده باشى نخواهى یافت، ضامن غرامت ما خواهى بود. و پروردگار تو در حق بندگانش ظلم نخواهد كرد.
 ما به خدا شكایت می‌كنیم و به او اعتماد می‌نماییم. پس تو مكر و حیله خود را به كار ببر؛ سعى و كوشش خود را انجام بده؛ جد و جهد خویشتن را به پایان برسان. به خدا قسم كه تو ذكر و شخصیت ما را محو نخواهى كرد؛ وحى ما را نابود و از بین نخواهى برد. تو به فرجام ما نخواهى رسید. تو از این ننگ و عار تبرئه نخواهى شد. رأى تو ضعیف و روزگار حكم فرمایی تو قلیل و جمعیت تو پراكنده است. در آن روزى كه منادى ندا می‌كند و می‌گوید: آگاه باشید كه لعنت خدا بر ستمكاران باد. حمد و سپاس مخصوص آن خدایی است كه سعادت را نصیب افراد اول ما و شهادت و رحمت را نصیب آخرین افراد ما نمود.
 ما از خداى مهربان مسألت می‌نماییم كه ثواب فراوان و كاملى به آنان عطا و خلافت ما را نیكو فرماید. زیرا خدا مهربان و دوست دار ما است. خداست كه براى ما كافى و بهترین وكیل می‌باشد.

منبع: بحار الانوار ج 45 ص 133 به نقل از لهوف سید بن طاووس ص 135


طبقه بندی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام،

تاریخ : جمعه 13 آذر 1394 | 01:36 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات

در منابع شیعی آمده است که زیارت سید‌الشهدا (ع) با پای پیاده، ثواب بسیار دارد. امام صادق(ع) فرموده است: «من خرج من منزله یرید زیاره قبر الحسین بن علی (ع) کان ماشیا کتبت له بکل خطوه حسنه و محا عنه سیئه...» هر کس به قصد زیارت امام حسین(ع) پیاده از خانه‌اش خارج شود، خداوند در مقابل هر گام، برای او حسنه‌ای می‌نویسد و گناهی از او می‌زداید.

فاضل دربندی می‌نویسد: این پیاده بودن، یا به جهت فقیر بودن زائر است که نشان می‌دهد این زیارت، برخاسته از شوق و محبت است، یا به جهت آن است که زائر، خود را در برابر سلطان اقلیم جوانمردی و خورشید سپهر عصمت و شهادت، کوچک می‌شمارد و در راه او، رنج سفر پیاده را بر خود هموار می‌کند و هر دو ارزشمند است.

معاویه بن وهب، از اصحاب امام صادق(ع) می‌گوید: خدمت آن حضرت رسیدم. در مصلای خود در خانه‌اش نشسته بود و پس از نماز با خداوند راز و نیاز می‌کرد. از جمله در دعا نسبت به زائران قبر بدن‌های خود را در این راه در معرض قرار می‌دهند... خدایا رحمت کن بر چهره‌هایی که آفتاب، رنگ آن‌ها را تغییر داده، صورت‌هایی که متوجه قبر اباعبدالله است، چشم‌‌هایی که در محبت ما اشک می‌ریزد... خدایا این جان‌ها و بدن‌ها را به تو می‌سپارم، تا کنار حوض کوثر به هم برسیم...» این سنت زیارت پیاده، از زمان ائمه بوده است و تاکنون نیز ادامه دارد و اجر بیشماری برای آن نقل شده است.



طبقه بندی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام،

تاریخ : شنبه 7 آذر 1394 | 09:56 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات
 امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: همانا برای خدای عزّوجلّ دوازده هزار عالَم است كه هر كدام آنها بزرگتر از هفت آسمان و هفت زمین می‌باشد. که (اهل) هیچ عالَمی از آنها، نمی‌بیند (گمان نمی‌برد) که عالَمی غیر از عالُم خودشان باشد و من بر همه این عالَم‌ها حجّت هستم.


متن حدیث

إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ عَالَمٍ كُلُّ عَالَمٍ مِنْهُمْ أَكْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِینَ مَا یَرَى عَالَمٌ مِنْهُمْ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَیْرَهُمْ وَ إِنِّی الْحُجَّةُ عَلَیْهِمْ.




« بحارالأنوار، ج27،ص41 - خصال، ص 639 - تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 16 »



طبقه بندی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام،

تاریخ : چهارشنبه 4 آذر 1394 | 09:57 ب.ظ | نویسنده : یدالله محمودی | نظرات
.: Weblog Themes By salehon:.