تبلیغات
چلچراغ هدایت - پاسخگویی به سوالات شرعی
احیاء مناسبتهاى دینى - اعیاد و مناسبت‌ها

 
س 1464: آیا انشاى عقد اخوّت در ایّامى غیر از روز عید غدیر خم جایز است؟
 
ج: انحصار آن به روز مبارک عید غدیر خم معلوم نیست هرچند اولى‏ و احوط است.
 
س 1465: آیا واجب است عقد اخوّت به همان صیغه مشهور اجرا شود یا اینکه اجراى آن به هر لغتى صحیح است؟
 
ج: رعایت صیغه خاصى که وارد شده هرچند اولى‏ است ولى تعیّن آن احراز نشده است.
 
س 1466: نظر حضرت‏عالى راجع به عید نوروز چیست؟ آیا همانند عیدهایى که مسلمانان آنها را جدى مى‏گیرند مثل عید فطر و قربان، از نظر شرعى ثابت شده است یا اینکه فقط روز مبارکى محسوب مى‏شود مثل روز جمعه و مناسبتهاى دیگر؟
 
ج: هرچند نصّ معتبرى مبنى بر اینکه عید نوروز از اعیاد دینى یا ایام مبارک شرعى‏ باشد، وارد نشده است، ولى جشن گرفتن و دید و بازدید در آن روز، اشکال ندارد، بلکه از این جهت که صله رحم مى‏باشد مستحسن است.
 
س 1467: آیا آنچه راجع به عید نوروز و فضیلت و اعمال آن وارد شده، صحیح است؟ آیا انجام آن اعمال (اعم از نماز و دعا و غیره) به قصد ورود جایز است؟
 
ج: انجام آن اعمال به قصد ورود، محل تأمل و اشکال است، بله انجام آنها به قصد رجاء و امید مطلوب بودن، اشکال ندارد.
 
س: چند سالى است در شب اول ماه ربیع‌الاول حرکتى در بعضى مساجد باب شده است شائبه بدعت و یا ترویج نوعى خرافه در آن مى‌رود، ماجرا از این قرار است که در شب اول ماه ربیع‌الاول از حدود نیمه شب تا اذان صبح افرادى که غالباً خانم‌ها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبیدن به درب مساجد و خواندن اذکارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و خصوصاً این حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مى‌رسد و معتقد هستند بدینوسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیع‌الاول را خبر مى‌دهند نظر حضرتعالى در این باره چیست؟
 
ج: عمل مذکور مستند روایى ندارد و شیوه‌اى قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده‌اى است، لکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است، آقایان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنین (ایدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایى که چه بسا ممکن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگیرى نمایند.

س: گوش دادن به آواز زنان در صورتى كه از لحاظ شعر و موسیقى لهو و لغو نباشد چه حكمى دارد؟
ج) اگر آواز زنان بگونه‌اى باشد كه مهیج شهوت گردد و یا گوش دادن به آن موجب ترتب مفاسد باشد جایز نیست گوش كند.

س:در كتاب شریف اصول كافى در حدیثى از حضرت امام صادق (علیه السلام) آمده است: جواب دادن به نامه واجب است مانند جواب سلام (رد جواب الكتاب واجب كوجوب رد السلام). بر اساس این حدیث، آیا دادن جواب نامه واجب است؟
ج) احتیاط در جواب دادن است.

س: من دانشجوى دانشگاه كشمیر هستم. در اینجا سالانه همایشى برگزار مى‌شود كه دانشجویان به این مناسبت، برنامه‌هاى فرهنگى مثل آواز، مسابقه، غزل و ... را به گونه‌اى هماهنگ و سازگار ارائه مى‌كنند من هم مى‌خواهم در این همایش غزل ارائه كنم. آیا این تصمیم من درست است. لطفاً نظرتان را براى چنین برنامه‌هایى بفرمایید.
ج) غزل خوانى و آواز فى نفسه اشكال ندارد ولى چنانچه كیفیت خواندن آواز و غزل به صورتى است كه همراه با ترجیع و طرب همراه بوده و مناسبِ مجالس لهو و گناه باشد، جایز نیست و نیز موسیقى‌اى كه همراه با آواز و غزل خوانى نواخته مى‌شود چنانچه به گونه‌اى است كه متناسب با مجالس لهو و عیش و نوش است، جایز نیست

س: نظر حضرتعالى راجع به شکستن قفل سى‌دى یا کپى رایت که الان بعضى‌ها دست به چنین کارى مى‌زنند چیست و حكم خرید چنین سى‌دى‌هایى براى مردم چیست؟
ج) لازم است كه در نسخه بردارى و تكثیر سى‌دى حقوق صاحبانش از طریق كسب اجازه از آنان رعایت شود و خرید آن خالى از اشكال نیست و رعایت مقررات و قوانین مربوط به آن لازم مى‌باشد

س: شرکت در کلاسهاى ورزشى که در آنها موسیقى پخش مى‌شود چه حکمى دارد اگر از هدفن استفاده کنیم به نحوى که موسیقى را نشنویم یا به طور ضعیف بشنویم چطور؟
ج) اگر موسیقى مطرب لهوى نباشد مانعى ندارد و تشخیص آن به عهده خود مکلّف است.

س: اگر شخصى (الف) در مورد شخص دیگرى (ب) مطالب بد و غیر واقعی را در جمع مثلاً در ایمیلهاى مشترک بیان کند و او را بى‌اعتبار کند، فرد الف چطور مى‌تواند اشتباه خود را جبران نمود و حق ب را به طور کامل به جا آورد؟ آیا الف باید براى همه آنهایى که ایمیل توهین به شخص ب را دریافت کرده‌اند ایمیل فرستاده و رفع توهین کند؟ اگر الف این کار را نکرد و ب هم مصرّ باشد که وى در جمع عذرخواهى کند، آیا در این حال الف بخشیده مى‌شود حتى اگر ب مصرّ باشد که وى در جلوى همه افرادى که شاهد توهین بوده‌اند عذرخواهى نماید؟ 
ج) باید گفته‌هاى خود را به هر کس که رسانده تکذیب کند و از شخصى که به او اهانت کرده تحصیل رضایت نماید.

س: اگر كسى در زندگى اشتباه كند، آیا خدا او را مى‌بخشد یا باید ناامید شد؟
ج) توبه حقیقى و جدى به پیشگاه خداوند غفار، موجب بخشیده شدن گناه (اگرچه كبیره باشد) مى‌شود و ناامید شدن از حضرت حق، خود گناه است ولى باید توجه داشت كه اگر حق الناس در میان است، باید پرداخت شود و نیز چنانچه حق الله از قبیل قضاى نماز یا روزه بر عهده شخص است باید جبران شود.

س: پول دیه ناشی از تصادف فرزند (شكستن پا) را پدر او مى‌تواند صرف تامین مخارج زندگی خود و خانواده‌اش نماید یا خیر و آیا لازم است براى آن فرزند نگهدارى نماید و یا بعدا به او برگرداند و یا براى او خرج نماید؟
ج) فقط در صرف براى احتیاجات بچه مجاز است و در غیر آن جایز نیست.

س: دیه‌ى با پشت دست زدن به دهان و خون آمدن از لب چیست؟ زن باشد و یا بچه نابالغ؟
ج) در فرض سؤال اگر پارگى در لب ایجاده شده باشد، دیه آن دو شتر است و تفاوتى هم میان زن و یا بچه نابالغ وجود ندارد.

س1: آیا رأى دادن در انتخابات ملى در كشور كافر جایز است؟
س2: اگر جایز است، آیا مى‌توان به كاندیدایى رأى داد كه مسلمانان در برخى از موضوعات (مثلاً عقب نشینى از عراق) او را پشتیبانى و تأیید مى‌كنند و نه به شخص دیگرى؟
ج1و2) رأى دادن به كاندیداهاى مجالس ملّى براى تصدّى امور اجتماعى و سیاسىِ مشروع، مانع ندارد و فرقى در این باره بین كاندیداى مسلمان و غیر مسلمان نیست.

س: فرق بین اسراف و تبذیر چیست.
ج) برخى گفته‌اند: تبذیر، خرج کردن در موردى است که سزاوار نیست و اسراف، زیاده روى در صَرف در موردى است که سزاوار مى‌باشد، به هر حال هر دو شرعاً حرام هستند.

س: در بعضى از موارد بیمارى‌هاى روانى فرد بیمار چون به اهداف و امیال مورد نظر دست پیدا نکرده است براى کمتر کردن بار فشار روانى ناشى از عدم توفیق به اهداف خود را در این حالت تصور مى‌کند و گاه این تا جایى پیش مى‌رود که فرد این وضعیت را کاملاً باور نموده و براى دیگران وضعیت خود را آنگونه که تصور دارد و غایه الامال خویش مى داند تعریف مى‌کند آیا این بیماران را حرجى است که با این کار بار روانى را از دوش خود بردارند ولو به ارتکاب معصیت دروغ؟
ج) اگر مشاعر او همانند سایر عقلا کار مى‌کند، دروغ بر او شرعاً حرام است ولى بیان حالات خود بدانگونه که هست براى دیگران اشکال ندارد.

س: آیا خرید گوشت حلال محدود به فروشگاههاى مسلمانان مى‌‌شود یا اینكه مى‌توان از فروشگاههاى عمومى دیگر كه در آنها گوشتهایى با برچسب,حلال,یافت مى‌شود نیز خرید كرد؟
ج) اگر از بازار غیر مسلمین خریدارى مى‌‌شود در صورتى که احراز کنید به نحو صحیح شرعى تذکیه شده است، خوردن آن حلال است.

س: در کتابهاى روانشناسى بسیار از اثرات تلقین در مورد تغییر اخلاق امده است مثلاً گفته شده تکرار عباراتى چون من منظم هستم یا من شجاع هستم یا غیره در خلا ذهنى همراه با ریلاکسیشن یا بدون ان و یا با استفاده از تصوارت مثبت مى‌توان اینده‌اى را ترسیم کرد که به آن مى‌شود رسید. که این تکرر در توجه به این تصاویر در ضمیر ناخوداگاه تاثیر مى‌پذیرد و سبب بروز آن مى‌شود و مى‌تواند در این مسیر به انسان کمک کند. مى‌خواهم بدانم نظر اسلام در این مورد چیست. آیا این دروغ به خود نیست از لحاظ شرعى مانعى دارد؟ آیا در احادیث به چنین چیزى اشاره شده است؟
ج) تلقین‌هاى مذكور در طریق رسیدن به مقاصد مشروع، مانع ندارد، ولى در اسلام بر چیزى بالاتر از این تأكید شده و آن توكّل بر خدا همراه با اعتماد به نفس و عزم و اراده بر انجام كارهاى صالح است.

س: مى‌خواستم بدانم که: اگر به جاى محمد به دوستان خودمان بگوییم ممد اشکالى دارد یا نه؟
ج) اشکال ندارد ولى مناسب است اسم را صحیح بگویید، و اگر اینگونه نامیدن موجب ایذاء یا هتک او شود جایز نیست.

س: یكى از قوانین ساختمان سازى شهردارى بدین شكل است كه اگر معمار یك طبقه اضافى بسازد مبلغى از وى اخذ مى‌شود در صورتیكه هنوز مبلغ زیادى سود براى معمار باقى میماند _این مبلغ سودى كه براى معمار باقى میماند حلال است یا حرام؟
ج) فى نفسه حلال است.

س: اگر كسى براى بهبودى موقتى یا رفع درد از داروئى استفاده كند كه مرگ را بطور قابل ملاحظه‌اى جلو بیندازد حكم چیست؟ مثلاً از «كورتیكو استرئید» و یا «زیدودین» یا «سیكلو سپورین» استفاده شود.
ج) اگر موجب مرگ زود رس باشد علاج نیست و در هر صورت اگر ضرر معتنى‌به عقلایى نداشته باشد در مقام علاج فى نفسه اشكال ندارد.

س: همانطورى كه به احتمال زیاد شنیده‌اید اكثر پزشكان از بیمارانى كه مى‌خواهند عمل كنند مبلغى پول به عنوان حق الزحمه عمل جراحى (كه به زیرمیزى مشهور شده) مى‌گیرند، حال مى‌خواستم بدانم این پول چه حكمى دارد؟ حلال است یا حرام است؟
ج) پزشک اگر كارمند دولت در بیمارستان باشد كه حقوق خود را از صندوق دولت دریافت مى‌كند و یا عمل جراحى را بر اساس دریافت اجرت عمل از شركت بیمه دریافت مى‌نماید، حق مطالبه مبلغ اضافى از بیمار را ندارد.

س: آیا مى‌توان براى پیوند اعضا از اعضاى حیوانات چه حرام گوشت چه حلال گوشت و چه نجس العین براى انسان استفاده کرد لطفاً نظرتان را در این مورد بفرمایید.
ج) مانع ندارد ولى نماز خواندن با آن اشکال دارد مگر اینکه از قبیل چیزهایى باشد که داراى حیات است که با پیوند آن به بدن انسان حیات پیدا کند و جزو بدن انسان گردد. و در حکم مذکور تفاوتى میان انواع حیوانات، حتى نجس‌العین نیست.

س: هیئتى داریم که با همت بچه‌هاى محل تأسیس شده است از سال 77 تاکنون به مرور و با کمک افراد وسایلى از قبیل دستگاه صوتی، وسلیل چراغانی، ظروف و... براى هیئت تهیه کرده‌ایم ولى کسى آنها را وقف نکرده است که بگوید این‌ها وقف هیئت است بلکه کم کم که مردم کمک نقدى کرده‌اند بنا به نیاز هیئت وسایل تهیه شده است. حال سؤال این است که این وسایل چه حکمى دارد و آیا مى‌شود آنها را به افراد و اعضا هیئت جهت استفاده قرض داد با توجه به اینکه وسایل متعلق به شخص خاصى نیست و متعلق به هیئت است؟ و یا آیا مى‌شود وسایل را به افراد مختلف کرایه داد و هزینه دریافتى را صرف مخارج هیئت کرد؟
ج) اگر وقف بودن آنها محرز نیست کیفیّت استفاده از آنها، تابع اجازه اهدا کنندگان پول است.

س: اینجانب عضوهیات امناى مسجدى در شهر مقدس مشهد مى‌باشم و براى اینجانب و همكارانم این سوال پیش آمده است كه این مسجد داراى رقباتى جهت درآمد مسجد مى‌باشد و هزینه‌هاى مسجد از محل درآمد این رقبات تامین مى‌گردد و مسجد نیز بعلت تعمیرات داراى بدهى بالغ بر چندین میلیون تومان مى‌باشد آیا جایز است على رقم اینكه فضایى براى دفتر بسیج وجود دارد قسمتى از مكان درآمدزاى مسجد جهت امور تریبت بدنى و یا هر برنامه دیگرى كه سلب درآمدزایى این مكان گردد؛ به بسیج اختصاص داد؟
ج) اگر مکان درآمدزاى مذکور، وقف براى مسجد باشد تغییر و تبدیل آن جایز نیست.

س: من نذر کردم که تا رسیدن این رمضان 30 روز روزه بگیرم ولى تا الان نتوانستم حالا تکلیف من چیست؟ اگر به نذرم عمل نکنم چه مى‌شود؟
ج) اگر موقع نذر کردن صیغه نذر را خوانده‌اید و قدرت گرفتن سى روز روزه را داشته‌اید باید به نذرتان عمل کنید و اگر عمل نکنید باید کفاره مخالفت نذر را بپردازید، و کفاره نذر مثل کفاره قسم است، و اگر پس از نذر صحیح بواسطه عذرى نتوانستید روزه بگیرید باید آن روزه‌ها را بعد از مرتفع شدن عذر قضا کنید و در فرض مذکور کفاره ساقط است.

س: شخصى نذر مى‌كند در ده روز هر روز 100 صلوات بفرستد. اگر مراد خاصى از روز در نذرش معین نكرده باشد آیا روز تا ساعت 12 شب است؟ و اگر در یكى از روزها بعد از ساعت 12 شب یادش بیاید و صلوات‌ها را بفرستد انجام نذرش درست است؟

ج) در فرض عدم تعیین، چنانچه در خلال 24 ساعت انجام دهد، کافى است و چنانچه در نذر، صیغه مخصوص را نخوانده است، ترک آن عمل نیز مانعى ندارد، ضمن آنکه انجام آن پس از وقت مذکور نیز صحیح خواهد بود.

س1: من در ژاپن زندگى مى‌كنم. دخترى 6 ساله دارم كه در مدرسه ژاپنى درس مى‌خواند. در مدرسه ژاپن به بچه‌ها غذا مى‌دهند كه گاهى در آن گوشت خوك هست. از آنجا كه جدا كردن غذاى فرزندمان از غذاى دیگران هم مشكل است و هم از جهات روحى روى بچه تأثیر منفى دارد و همچنین هنوز به سن تكلیف نرسیده‌اند سؤالم این است كه تكلیف چیست؟ آیا الزاماً باید غذاى او را جدا كنیم ولو با حرج باشد؟ و یا اشكالى ندارد و مى‌تواند با همكلاسى‌ها تغذیه كند ولو گوشت خوك در غذا باشد؟
س2: ضمناً در بعضى رساله‌ها دیدم كه خوراندن چیز نجس به اطفال اگر زیان نداشته باشد اشكال ندارد. آیا سؤال اول من هم از این باب است؟

ج) خوراندن گوشت خوک و چیز نجس به بچه حرام مى‌باشد، و در فرضى كه شما چنین كارى را نمى‌كنید وظیفه‌اى براى منع ندارید. 

س: من در آمریكا زندگى مى‌كنم و بسیارى از پنیرهایى كه در اینجا وجود دارد، داراى تركیب «رِنِت» (نوعى مایه پنیر) مى‌باشد و من مى‌خواستم بدانم كه آیا خوردن این پنیرها حرام است یا خیر، زیرا این ماده از لایه داخل معده حیوانات بدست مى‌آید.
ج) پنیر مایه اگر از حیوان مرده گرفته شود و یا از حیوان نجس العین باشد و یا در خارج با تماس با نجس متنجس شود، خوردن پنیرى كه با چنین پنیر مایه‌اى درست شده، جایز نیست.


س: دستور شریعت نسبت به نوشیدن آب در حال ایستاده چیست؟
ج) ایستاده نوشیدن آب در شب مكروه است.

س: عموى من بیمارى سختى به همراه درد كشنده و غیر قابل تحمل دارد كه مربوط به مسائل مغزى و حملات قلبى است. بیمارى او در حد مرگ و كشنده است. دكتر وى توصیه كرده براى آرامش روزى دوبار «ویسكى*» با چاى بخورد. كه باعث تخفیف درد مى‌شود. وى مى‌خواهد بداند آیا در این شرایط جایز است و اگر نه آیا در شرایطى كه درد كشنده او را كاهش مى‌دهد باز هم جایز نیست.

ج) استفاده از هرگونه خوردنى یا نوشیدنىِ حرام، شرعاً جایز نیست مگر در موارد ضرورت علاج آن هم فقط به مقدار ضرورت، ولكن در روایات آمده است كه: خداوند منان شفا را در خمر قرار نداده است.

س: شركت‌هاى غذایى و محصولات در آمریکا، گاهى از تركیبات حیوانى و گاه از ترکیبات گیاهى استفاده مى‌كنند، لذا نمى‌توانند بگویند در كدام محصول هنگام تولید از تركیب گیاهى استفاده شده و کدام از حیوانى، ما هم صددرصد نمى‌دانیم كدام حلال و كدام حرام است، آیا به خاطر این ندانستن، خوردن این محصولات حلال است؟ و آیا باید آن را پاك و طاهر و حلال لحاظ كرد؟
ج) شركتهاى سازنده اغذیه و خوردنى‌ها اگر احیاناً از اجزاى حیوان نجس العین و یا حیوان قابل تذكیه‌‌اى كه تذكیه شرعى نشده است، استفاده مى‌كنند و از همان دستگاه ساخت اغذیه براى ساخت اغذیه با تركیبات نباتى هم استفاده مى‌كنند، خرید و مصرف اغذیه ساخت چنین شركتهایى جایز نیست، ولى اگر اغذیه با تركیبات نباتى را با دستگاههاى دیگرى تولید مى‌كنند و یا نمى‌دانید كه اگر اغذیه داراى تركیبات حیوانى باشد از حیوان نجس و حرام یا از حیوان پاك و حلال است، در این صورت استفاده از اغذیه آن شركت‌ها مانع ندارد.

س) آیا در كشور اسلامى كه اكثریت جمعیت آن مسلمان هستند، نیازى به تحقیق و سؤال در مورد گوشت است یا شخص مى‌تواند در هر جایى گوشت بخورد؟
ج) اگر از بازار مسلمین تهیه شود محكوم به حلیت است و فحص لازم نیست.

س: آیا رب خرما حرام و نجس است یا نه؟
ج) پاک و حلال است مگر آنکه مست کننده باشد.

س: آیا مى‌توان با تربت کربلا (مهر هایى که از کربلا مى‌آورند) روزه را چه واجب و چه مستحب افطار کرد؟
ج) اگر احراز شود که تربت سیدالشهدا (ع) است، خوردن کمى از آن مانع ندارد (چه در موقع افطار و چه غیر آن). 

س: من در کشور برزیل دانشجو هستم متأسفانه به دلیل اینکه در استانى که من زندگى مى‌‌کنم گوشت ذبح اسلامى وجود ندارد بعلاوه در صورت وجود گوشت با ذبح اسلامى در دیگر استانهاست که امکان رفتن به استان دیگر براى بنده مقدور نیست با توجه به اینکه من باید چهار سال در اینجا به تحصیل ادامه بدهم لذا نخوردن گوشت مرغ و گوسفند و گاو به مدت چهار سال ممکن است سبب پیدا شدن عوارضى در من شود لذا خواهشمندم تکلیف شرعى اینجانب را بیان فرمایید؟
ج) تا به حد ضرورت و حرج نرسیده استفاده از گوشت ذبح غیراسلامى جایز نیست و چنانچه خودتان هم نتوانید اقدام به ذبح کنید و از گوشت ماهى فلس‌‌دار یا میگو که زنده از آب صید مى‌شوند نیز امکان استفاده نباشد، آنگاه مثل سایر موارد اضطرار است که باید به قدر رفع اضطرار و نه بیشتر، اکتفا کنید.

س: آشامیدن نوشیدنى‌هایى که به نام ماء الشعیر وجود دارد، چه حکمى دارد؟

ج) ماء الشعیر طبّى پاک است و خوردن آن اشكال ندارد، و با آب جو (فقاع) كه حرام است فرق دارد.

س1: آیا به قصد لذت مرد مى‌تواند به عكس یا فیلم همسرش نگاه كند؟
س2: اگر همسرش فوت كرده باشد حكم چگونه است؟

ج) نگاه به فیلم یا عكس همسر با قصد لذت مطلقاً جایز است.

س: اگر همسر حجاب را رعایت نکند آیا باید شوهر، او را با دعوا و درگیرى به رعایت حجاب وادار کند؟

ج) در رعایت حجاب واجب و انجام سایر تکالیف شرعیه، شوهر حق دعوى و درگیرى و کتک کارى ندارد، و فقط مجاز است با ملایمت، امر به معروف و نهى از منکر زبانى نماید. 

س: آیا نگاه كردن به جلوى مو و پیشانى دختران و زنان در فیلمها و برنامه‌هاى تلویزیونى جایز است؟

ج) نظر به موى سر و صورت و حتى بدن دختران و زنان در فیلمها و برنامه‌هاى غیر مستقیم تلویزیونى حکم نظر به نامحرم را ندارد مگر آنکه از روى شهوت و یا موجب مفسده و یا خوف فتنه باشد.

س:: زنان زیادى را دیده‌ام كه حجاب‌هاى متفاوتى دارند حال مى‌خواهم بدانم پوشش زنان چگونه باید باشد؟
ج) زنان بجز صورت به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دست‌ها از سر انگشتان تا مچ، بقیّه اعضاى بدن خود را باید از نامحرم بپوشانند.

س: آیا زنان پیر باید رعایت حجاب كنند؟
ج) بلى واجب است.

س: آیا براى زن مسلمان تحصیل در دانشكده مختلط در غرب على‌رغم وضع بد اخلاقى و رفتار ناهنجار دختران و پسران دانشجوى آنجا، جایز است؟
ج) با مراعات وظایف شرعى از (جمله حجاب) فى نفسه اشكال ندارد.

س: مردى داوطلبانه وظیفه بزرگ كردن دخترى را به عهده مى‌گیرد تا اینكه دختر بالغ مى‌شود. آیا براى این دختر حفظ حجاب جلوى این مرد واجب است؟
ج) صِرف بزرگ كردن دختر محرمیت نمى‌آورد.

س: آیا رنگ كردن مو و بعد دوباره به حالت اول برگرداندن حرام است؟
ج) رنگ كردن مو و برگرداندن آن به حالت اول فى نفسه اشكال ندارد.

س: دختران باكره قبل از ازدواج تا چه میزان مى‌توانند آرایش كنند؟ مثلاً آیا جایز به گرفتن موهاى صورت و یا گرفتن ابرو هستند؟
ج) فى نفسه مانع ندارد ولى اگر بر این کار مفسده‌اى مترتب شود و یا در معرض دید نامحرم باشند، جایز نیست.

س: آیا دست دادن یا تماس بدنى با اهل کتاب حرام است؟
ج) دست دادن و تماس بدنى مرد با زن نامحرم حرام است اگرچه از اهل کتاب باشد، و دست دادن مرد مسلمان با مردى دیگر هر چند که از اهل کتاب است مانع ندارد.

س: آیا كسى كه عمل انحراف بینى همراه با عمل زیبایى انجام مى‌دهد موظف به پوشانیدن بینى خود مى‌شود؟
ج) در فرض سؤال پوشاندن بینى واجب نیست مگر آنکه عمل زیبایى، عرفاً زینت محسوب شود

س: حكم حضرتعالى درباره تاتو كردن ابرو براى زنان چیست؟
ج) مانع ندارد، و اگر در نظر عرف زینت محسوب مى‌شود باید از نامحرم بپوشانند.

س: اگر ما كسى را كه به حجابش توجه ندارد به پارك ببریم گناه او گردن ماهم هست؟
ج) با علم به اینکه در معرض دید نامحرم قرار مى‌گیرد چنین کارى انجام دهید، گناهکار محسوب مى‌شوید. 

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه